اخر الاخبار
تابعونا
اسعار العملات
جنيه مصري - 0.2053
ليرة لبناني 10 - 0.0213
دينار اردني - 4.5437
فرنك سويسري - 3.5196
كرون سويدي - 0.3725
راوند افريقي - 0.22
كرون نرويجي - 0.3705
كرون دينيماركي - 0.5109
دولار كندي - 2.5547
دولار استرالي - 2.3494
اليورو - 3.7991
ين ياباني 100 - 2.9325
جنيه استرليني - 4.4302
دولار امريكي - 3.222
استفتاء

كندة علوش بعد سقوط السوشيال ميديا: أتمنى نرجع لحياتنا القديمة

علقت الفنانة كندة علوش على سقوط مواقع التواصل الاجتماعي الفيس بوك وواتس اب وانستغرام المفاجئ، بأمنية أن يستمر هذا العطل لأكثر من شهر، حتى تستعيد الأسر العربية تفاصيل الحياة القديمة ومساعدة أغلب رواد هذه المواقع على التعافي من إدمان السوشيال ميديا، وطلبت من جمهورها التفاعل مع اقتراحها وتوضيح هل يستطيعون الحياة بدون هذه التطبيقات ولكم من الوقت.

كندة علوش لم تواجه معاناة كبيرة بعد سقوط خدمات الفيس بوك وواتس اب وانستغرام لأنها تعتمد بالأساس على حسابها بموقع تويتر وغردت قائلة: بعد العطل الي صاير لل الواتساب و إنستغرام و فسيبوك بتمنى من قلبي يصير عطل عام لكل الاپليكيشنز ومنصات التواصل الاجتماعي وناخد بريك لمدة شهر نرجع فيها لحياتنا القديمة بتفاصيلها الصغيرة الحلوة ويحمينا قبل جنان وادمان السوشال ميديا وتطبيقات التواصل بتتمنوا هالشي؟ وقديش بتتحملو؟”.

 

الردود على كندة جاءت مخيبة للآمال وتعكس التأثير الكبير لمواقع التواصل الاجتماعي في حياة الناس حيث ردت متابعة قائلة: استاذه كندا حضرتك معندكيش مشكله هتخدي عربيتك الحلوه تقاعدي ف نادي ولا تسهرو ف اي مكان واللهم بارك يعني.. انما اللي زي وحده خطبها مسافر او اللي زوجها مسافر لما بيبقي في عطل بسيط ف نت بنتجنن و نكلم الشركه فوق 30 مره عشان نشوف ايه العطل وهيتصلح امتي.

وتابعت بقولها: احنا معندناش حيلة اخري اووسيله اخري نطمن بيها ع اللي بنحبهم غير السوشيال ميدي احنا غلابه اوي يا استاذه النت والسوشيال ميدي هي الوسيلة الوحيده الترفيه اللي بنزق يومنا بيها.اينعم هو عالم افتراضي ولكان ماباليد حيلة حاجه بنضيع وقتنا فيها و بنعبر عن مشاعرنا فيها بنفصل شوية من واقع.

بينما لفت البعض أنظار كندة إلى أن مواقع التواصل الاجتماعي صارت مصدر رزق لعدد كبير من الناس وإغلاقها يمثل "خراب بيوت" وقال أحد متابعيها: مع كامل احترامي الك كندا هي المنصات صارت باب رزق لكتير ناس والانقطاع اللي صار في الساعات الماضية تسبب بخسائر مو بس لمنصات التواصل الحياة عم تمشي بأفضل سيناريو ممكن والعودة لسيناريو الماضي أو "حياتنا القديمة" هو الـ"جنان" بعينه.


>>> للمزيد من فـــن اضغط هنا

اضافة تعليق
مقالات متعلقة